وبلاگ تخصصی علم مواد و مهندسی سرامیک

وب نوشته های یک سرامیست
وبلاگ تخصصی علم مواد و مهندسی سرامیک

با توجه به درخواست های مکرر دوستان، به مرور برای همه لینک ها، لینک دانلود کمکی ارائه می شود.
درصورت وجود مشکل در لینک دانلود هریک از فایل، در نظرات اعلام کنید تا بررسی شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برخی از پست های قدیمی، نیاز به بروزرسانی دارند. به تاریخ ارسال پست دقت نمایید /


لطفاً در نظرات خصوصی، درخواست ارسال کتاب یا پاسخ تفصیلی به موضوعی خاص را مطرح نکنید.
تأکید می کنم : امکان پاسخ گویی مستقیم در نظرات خصوصی نیست.
باید از ای میل استفاده کرد که بعید میدونم وقت و حوصله کنم و فقط در موارد خاص جوابگو خواهم بود. تا اونجایی که بتونم در خود مطالب وبلاگ و پاسخ به نظرات در خدمتتون هستم .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این وبلاگ کاملاً شخصی است. در نقل مطالب علمی، فیلم ها و اسلایدها، به منبع اصلی مطلب اشاره شده است و به حقوق مؤلف یا مترجم احترام گذاشته می شود.
سایر مطالب، برای اولین بار ارائه می شود و انتظار می رود در نقل یا استفاده مستقیم، به منبع اصلی ارجاع داده شود.

____________________________________

تماس مستقیم :
ceramic.blog@gmail.com
____________________________________

به دلیل مشکلات کاری و شخصی، وبلاگ دیرتر بروز می شود. با این وجود قسمت نظرات و ایمیل بررسی و پاسخ داده می شود.

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تبلیغات

Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

آخرین نظرات

پـیـوندهای روزانـه

میکروسکوپ روبشی نیروی اتمی یا AFM یکی از مجموعه میکروسکوپ های پروبی روبشی یا SPM است که سطح ماده را با قدرت تفکیکی در مقیاس کم‌تر از آنگستروم روبش کرده و تصاویر توپوگرافی از یک خاصیت فیزیکی یا شیمیایی سطح ماده را تهیه می‌کند.

در این تکنیک کلی همانند سایر روش‌های میکروسکوپی روبشی مانند میکروسکوپ الکترونی روبشی، سطح نمونه توسط یک سوزن یا پروب روبش شده و با اندازه‌گیری و پردازش سیگنال به دست آمده از نقاط مختلف سطح روبش شده بر روی نمونه، تصویر آن سطح تهیه می‌شود. قدرت تفکیک و بزرگ‌نمایی میکروسکوپ پروبی روبشی بهتر از میکروسکوپ‌‌های الکترونی متداول است و توانایی تهیه تصاویر سه بعدی از اتم‌ها را نیز فراهم می‌آورد.

هر SPM از یک سوزن تیز برای روبش سطح نمونه استفاده می‌کند تا نقشه‌ای سه بعدی از سطح ایجاد کند. غالباً این سوزن که به شکل هرم یا مخروط است در انتهای بازویی که کانتی‌لیور نامیده می‌شود، قرار دارد.ساده‌ترین نقشه‌ای که SPM به وجود می‌آورد، نقشة توپوگرافی (سه بعدی) سطح است. نقشه‌های دیگری هم قابل دستیابی است که مناطقی از سطح که به صورت فیزیکی یا شیمیایی از بقیه نقاط متمایز هستند را نشان می‌دهند و اطلاعاتی در مورد خواص الکتریکی، مکانیکی، مغناطیسی، اپیتیکی و سایر خواص ماده به دست می‌دهند.

در میکروسکوپ روبشی نیروی اتمی AFM. سوزن در انتهای آزاد یک کانتی‌لیور به طول حدود 100 تا 450 میکرون قرار دارد. نیروهای بین سوزن و سطح نمونه باعث خم شدن یا انحراف کانتی‌لیور می‌شود. یک آشکارساز میزان انحراف کانتی‌لیور را در حالیکه «سوزن» سطح نمونه را روبش می‌کند یا نمونه در زیر سوزن روبش می‌شود (در سیستم‌هایی که نمونه را روبشی را انجام می‌دهد) اندازه می‌گیرد. می‌توان از AFM برای مطالعه مواد هادی، نیمه‌هادی و عایق استفاده نمود.نیروهای مختلفی در انحراف کانتی‌لیور AFM مشارکت می‌کنند. از جمله این نیروها، می‌توان نیروهای بین اتمی یا نیروهای واندروالس را نام برد. وابستگی نیروی واندروالس به فاصله سوزن و نمونه است.


هدف از این پست، صرفاً معرفی این نوع میکروسکوپ نبوده ،چه که با یک جستجوی ساده دهها مطلب مختلف در این مورد میتوان یافت.

با این وجود، فیلمی از خلاصه ی ارائه با عنوان "میکروسکوپ روبشی نیروی اتمی AFM " آماده شده است که میتواند مفید باشد :

فایل پاورپوینت دیگری نیز از این لینک قابل دریافت است که کاری از OU NanoLab/NSF NUE/Bumm & Johnson است .


آنچه که از نظرتان گذشت، معرفی خلاصه واری از میکروسکوپ روبشی نیروی اتمی بود. هدف اصلی این پست، معرفی نرم افزار اختصاصی آنالیز و بررسی تصاویر AFM است. در زمان کار با دستگاه میکروسکوپ، از نمونه  تصویری گرفته می شود که بسته به نوع نرم افزار نصب شده روی سیستم، فرمت خاصی دارد. عمده نرم افزارها و دستگاه های موجود در کشور کاری از Nanosurf هستند. تصویر خام فرمت nid که مخففی از Nanosurf image document است،

تصویر زیر نمای کلی را از بررسی یک نصویر خام AFM به کمک این نرم افزار را نشان می دهد :

نرم افزار nanosurf

امکاناتی که این نرم افزار ارائه می دهد، شامل بدست آوردن انواع مختلف تصویر سه بعدی، دو بعدی استاندارد، خطی و ... است که در کنار آن از زوایای مختلف میتوان اطلاعات مفیدی را استخراج کرد. ویژگی زبری سطح در بررسی پوشش ها و نیز نانولوله ها بسیار کارا است.

جذابیت تصاویر و این نرم افزار در انتخاب تصویر از زوایای مختلف و با ابعاد مختلف است. در کنار آن میتوان با استفاده از گزینه های نرم افزار عمق و نفوذ پوشش، اختلاف سطح پوشش و .... را بررسی کرد. استفاده از این نرم افزار با هماهنگی اپراتور و سیستم متصل به نرم افزار ممکن است.

از وبسایت http://www.nanosurf.com/  می توان اطلاعات بیشتری دریافت کرد.

فایل آموزشی نصب و راه اندازی دستگاه، نصب نرم افزار و استفاده از امکانات آن را از این لینک دریافت کنید.

رمز همه فایل : ceramic.blog.ir

نظرات  (۸)

سلام
برای باز کزدن عکس در نرم افزار WSxM چه فرمت یا پسوندی لازم هست؟
با سلام من نرم افزار دستگاه AFM از شرکت ارا دانلود کدم و می خواهم تمیرین کنم اما فایلی ندارم که با آن تمرین کنم در اینترنت هم نتونستم پیدا کنم
راهنمایی بفرماید
کار من نانو ذرات هست
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
من نرم افزار اجرای تصاویر AFM رو میخوام با پسوند hdf

لطفا زودتر...

*********************
پاسخ:
سلام .
ایمیل تون رو از کامنت حذف کردم.
نرم افزار اجرا و تحلیل تصاویر AFM در سایت ها موجود هست ، سرچ فرمایید.
سلام . خود شما چی میتونید پیشنهاد کنید ؟ که هم مفید باشه از لحاظ علمی و هم امکاناتش دم دست باشه؟
پاسخ:
باز سوال سختی هست.
یادتون باشه که از ضعیف ترین موضوع هم میشه کار جدید و ابتکاری کار کرد.
اول شرایط باید سنجیده شه.
سلام . ممنون که راهنماییم کردی . من در صنعت کار کردم . دنبال کار روی سنتز و مشخصه یابی ابزار براده برداری مانند تیغه های تراشکاری هستم که جز سرامیک های غیر اکسیدی هست مثل BN Al2O3 Wc . علاقه شخصی من اینه دنبال موضوع های آبکی نیستم و میخام یه کار تمیز انجام بدم . البته حرف شما صحیحه باید استادی که علاقه داشته باشه در این زمینه کار کنه و تجهیزات هم در نظر گرفت . میخام یه مقاله شایدم اگه شد چند تا و همچنین ثبت اختراع البته اونم در صورت مهیا شدن شرایط انجام بدم. اگه راهنمایم کنی ممنون میشم .
پاسخ:
ببینید، در مورد فقط کاربید تنگستن، دهها موضوع رو از سنتز پودر گرفته تا ایجاد پوشش و حتی تشکیل کامپوزیت و بررسی خواص و .... میشه تعریف کرد.
ولی واقعاً باید استاد و امکانات رو درنظر بگیرید.
مثلاً در مورد بورون نایتراید حتماً نیاز خواهید داشت به کوره ای با کنترل اتمسفر غیراکسیدی، خیلی وسیله ی گران و بعیدی نیست، ولی باز هم باید دسترسی داشته باشین. بقیه مسایل هم همینطور.
شما وقتی حیطه کار استاد راهنماتون و امکانات موجودش رو بدست آوردین، راحت تر میتونید انتخاب موضوع کنید، الان خیلی مفید نیست به نظرم.
در مورد تیغه های تراشکاری و ابزارهای برش و سرامیک های سخت، موضوعات بسیار جذابی هست.
سلام
ممنون
سلام. دنبال موضوع پایان نامه به موضوعیت سرامیک های غیر اکسیدی میگردم میتونی کمکم کنید
با تشکر
پاسخ:
سلام.
سوالتون خیلی کلی هست !
انتخاب موضوع پایان نامه، به مسایل زیادی بستگی داره ، مهمترینش علاقه فرد، حیطه کاری استاد راهنمای انتخاب شده، امکانات آزمایشگاهی موجود برای پروژه، میزان هزینه و وقتی که میتوان صرف کرد و البته انتظاری که از پایان نامه در مورد مثلاً مقاله، گرفتن اکسپت، ثبت پتنت یا صرفاً گرفتن یه مدرک یا هرچی داره !
بعدش وقتی چارچوب ها تنگ تر و فشرده تر شد، راحت تر میشه رو موضوعات بحث کرد.
سلام. دست گلتون درد نکنه. موفق و پاینده باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">